Fotogaléria: Pima Air & Space Museum (Tucson, Arizona, USA) – Juraj Krajčírovič
Fotky z Pima Air & Space Museum v Tucsone, Arizona, USA. To je letecký raj, človek sa ani nestačí čudovať. Cez cestu je známy a povestný AMARC, ktorý niektorí ľudia volajú pohrebisko či cintorín helikoptér. To však nie je vôbec presné pomenovanie, pretože v AMARCu sa nachádzajú stroje, ktoré budú môcť lietať, alebo ich časti budú môcť byť použité na náhradné diely. Vrtuľníky na niektorých obrázkoch sú zakryté bielou fóliou. Takýto vrtuľník môže byť do 3 dní vo vzduchu.
Vo fotogalérii nájdete vrtuľníky Bell UH-1M Iroquois, Sikorsky HO3S-1G (S-51), Bell AH 1S Huey Cobra, Kaman HH-43F Huskie (K-600), Piasecki H-21B Shawnee (PV-22), Sikorsky HO3S-1G (S-51), Sikorsky CH-37B Mojave (S-56), Sikorsky CH-54A Tarhe (S-64A), Sikorsky VH-34A Choctaw (S-58A), Bell HTL-2 Sioux, McCulloch Super J-2 Gyrocopter, Bell AH-1J Preserved, Sikorsky MH-53E Sea Dragon (S-65E) a ďalšie.
Zápisky autora z návštevy Pima Air & Space Museum
Pima Air and Space Museum sa nachádza v meste Tucson v americkom štáte Arizona. Patrí k najväčším múzeam svojho druhu a je financované so súkromných fondov. Nachádza sa iba cez cestu od leteckej základne Davis-Monthan AFB a od známeho „cintorína lietadiel“ AMARC. Arizona je pre mňa letecký raj na zemi. Vďaka miestnym klimatickým podmienkam je toto miesto vhodné na odkladanie leteckej techniky.
V múzeu sa nachádza okolo 275 lietadiel a vrtuľníkov a väčšina je pod holým nebom. Exponáty sú umiestnené podľa druhov. Dopravné lietadlá, transportné lietadlá, cvičné, hydroplány, stíhacie lietadlá, bombardéry a samozrejme vrtuľníky. Z vrtuľníkov umiestnených pod holým nebom mi ako prvý do oka padol Sikorsky VH-34C Chocktaw, ktorý stojí medzi lietadlami určenými na prepravu VIP osôb. Keď som sa však pobral ďalej do stredu plochy, tak tam stáli stroje, ktoré som poznal iba z kníh, či časopisov. Stroje od výrobcov ako Sikorsky, Piasecki, Bell, či Kaman asi netreba predstavovať.
Asi najväčšiu radosť som mal z vrtuľníka Sikorsky CH-54A Tarhe, alebo ak chcete Skycrane. Ja mám akúsi slabosť pre detaily, takže pohľad na tento jeden veľký lietajúci detail bol potešením pre moje oči. Na tomto vrtuľníku nie sú snáď žiadne krytky, čo je čiastočne vidieť aj z fotografie.
Veľkú radosť som mal aj z Sikorsky CH-37B Mojave, čo bol prvý dvojmotorový vrtuľník od Sikorského. Dosť veľa času som strávil aj pri vrtuľníku Kaman HH-43F Huskie. Vždy je pre mňa fascinujúce vidieť tieto pomerne zaujímavé konštrukcie. Takto by som mohol vypočítavať všetky tipy, ktoré sú tam vystavené, ale fakt je jeden, niektoré z nich nájdete naozaj len v amerických múzeách.
V pavilóne, ktorý bol venovaný obdobiu 2.svetovej vojny a tesne po nej, pod strechou visí visí Bell HTL-2 Sioux. Tento konkrétny stroj je prvý vyrobený z tohto modelu. V tom období bolo jeho nevýhodou vysoká cena: 20 000 USD.
Vo vstupnej a výstupnej hale visí pod strechou McCulloch Super J-2 Gyrocopter. Toto zariadenie sa volá autogíra. Malo to vlastne lietať ako konvenčné lietadlo. Bolo to poháňané vrtuľou a nepoháňaný rotor mal slúžiť len na krátky vzlet a pristátie. Ambíciou výrobcov bolo, že sa tento model stane dostupný „každému človeku“. Tieto ambície ostali nenaplnené.
V Pima Air & Space Museum je veľmi veľa zaujímavých vrtuľníkov, ale aj tak som sa nevedel dočkať nasledujúceho dňa, keď som mal navštíviť AMARC – Aerospace Maintanance And Regeneration Center. Toto centrum sa nazýva aj cintorínom lietadiel, čo je však naozaj nesprávne označenie, lebo iba menšia časť leteckej techniky sem privezená tu končí. Väčšinou sa sem posiela nadbytočná technika, ktorá sa zakonzervuje a v prípade potreby môže byť do pár dní opäť použitá. Celkovo sa tu nachádza 4200 lietadiel a vrtuľníkov. Toto centrum slúži armáde, námorníctvu a aj letectvu.
Nájdete tu odložené snáď všetko, čo kedy na americkom nebi lietalo a nie len na ňom. V tomto centre sa nemôžete pohybovať voľne, ale môžete si ho prezrieť z autobusu so sprievodcom. Prehliadka trvá asi 80 minút. Vrtuľníky sú tu odstavené bez rotorových listov a majú zalepené kabíny a motory špeciálnymi fóliami, takisto každý otvor je zaslepený.
Na jednej strane je fascinujúce vidieť také množstvo techniky, na strane druhej by som si prial, aby už nikdy nebolo treba ju opäť použiť. Osobne dávam prednosť mierovému využitiu vrtuľníkov a ich verziám. Tie v USA môžete nájsť v každom turisticky atraktívnom prostredí. Ale o tom snáď niekedy nabudúce.
Autor fotografií a článku: Juraj Krajčírovič
Aké unikátne exponáty sa nachádzajú v múzeu Pima Air & Space?
Múzeum Pima Air & Space je domovom pre rôzne vzácne a historické lietadlá a vrtuľníky, vrátane modelov ako Sikorsky CH-54A Tarhe, Bell HTL-2 Sioux a mnoho ďalších, ktoré sú zaujímavé nielen svojim technickým prevedením, ale aj históriou spojenou s ich využívaním.
Je vhodné označovať AMARC ako cintorín lietadiel , hoci mnohé z nich sú stále funkčné?