Autor: Tomáš Černaj. Portál Vrtuľníky.sk Vám prináša exkluzívnu analýzu a odhad cien vrtuľníkov pre rok 2014. Plánujete si kúpiť vlastný piestový alebo turbínový vrtuľník a rozhodujete sa o vhodnom modeli? Koľko stojí vrtuľník? Prvým (aj keď zďaleka nie jediným) kritériom pre Váš výber bude určite cena vrtuľníka. Pozrite si analýzu cien helikoptér, najznámejších a v súčasnosti najbežnejšie predávaných v Európe a vo svete. Uvádzame aj odhad cien niekoľkých slávnych typov vrtuľníkov, ktoré sa predávajú už len z nostalgických dôvodov alebo na zberateľské účely. Analýza zahŕňa aj odhadované relatívne objemy predaja v roku 2013. Ceny najpredávanejších a najpopulárnejších typov vrtuľníkov od výrobcov Agusta, Bell, Enstrom, Eurocopter, Hughes, McDonnell Douglas, Mil, Robinson alebo Sikorsky uvádzame v nasledujúcej tabuľke:
Agusta
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Agusta A109A | turbínový / turbine | 1983-1985 | 428 724 | 567 630 | ||
Agusta A109A II (Plus) | turbínový / turbine | 1983-1988 | 906 344 | 1 200 000 | ||
Agusta A109C | turbínový / turbine | 1989-1995 | 1 053 625 | 1 395 000 | ||
Agusta A109E Power | turbínový / turbine | 2004-2012 | 3 738 671 | 4 950 000 | ||
Agusta A109K II, utility, HEMS | turbínový / turbine | 1995-1997 | 1 004 532 | 1 330 000 | ||
Agusta AW109S Grand | turbínový / turbine | 2006-2011 | 5 117 730 | 6 775 875 | ||
– | Agusta AW109SP Grand New | turbínový / turbine | 2011-2012 | 5 777 946 | 7 650 000 | |
Agusta A119 Koala | turbínový / turbine | 2006-2011 | 1 925 982 | 2 550 000 | ||
– | Agusta AW139, VIP, offshore | turbínový / turbine | 2006-2011 | 9 441 088 | 12 500 000 |
Bell
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Bell 47G-2 | piestový / piston | 1955-1965 | 97 273 | 128 790 | ||
Bell 204B | turbínový / turbine | 1967-1985 | 981 873 | 1 300 000 | ||
Bell 205/UH-1H/A-I Iroquois (Huey) | turbínový / turbine | 1972-1979 | 490 937 | 650 000 | ||
Bell 206A JetRanger | turbínový / turbine | 1973-1976 | 237 915 | 315 000 | ||
Bell 206B JetRanger II | turbínový / turbine | 1978-1981 | 373 867 | 495 000 | ||
Bell 206B3 JetRanger III | turbínový / turbine | 1999-2009 | 1 019 637 | 1 350 000 | ||
Bell 206L LongRanger | turbínový / turbine | 1978-1981 | 274 169 | 363 000 | ||
– | Bell 206L-1 LongRanger II | turbínový / turbine | 1979-1981 | 377 107 | 499 290 | |
Bell 206L-3 LongRanger III | turbínový / turbine | 1987-1992 | 600 453 | 795 000 | ||
Bell 206L-4 LongRanger IV | turbínový / turbine | 2007-2008 | 1 231 118 | 1 630 000 | ||
– | Bell 209 AH1 Cobra | turbínový / turbine | 1967-1969 | 524 924 | 695 000 | |
Bell 212 | turbínový / turbine | 1992-1996 | 2 775 680 | 3 675 000 | ||
– | Bell 214B | turbínový / turbine | 1979-1981 | 2 228 097 | 2 950 000 | |
Bell 222B | turbínový / turbine | 1981-1983 | 460 725 | 610 000 | ||
– | Bell 230 | turbínový / turbine | 1993-1995 | 600 453 | 795 000 | |
Bell 407 | turbínový / turbine | 2008-2012 | 1 495 468 | 1 980 000 | ||
Bell 412EP | turbínový / turbine | 2004-2008 | 6 722 054 | 8 900 000 | ||
Bell 427 | turbínový / turbine | 2001-2006 | 2 794 562 | 3 700 000 | ||
Bell 429 | turbínový / turbine | 2010-2014 | 5 211 480 | 6 900 000 |
Enstrom
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Enstrom F-280FX Shark | piestový / piston | 2003-2005 | 268 127 | 355 000 | ||
– | Enstrom F-480B | turbínový / turbine | 2007-2009 | 528 701 | 700 000 |
Eurocopter
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Eurocopter Alouette II | turbínový / turbine | 1960-1969 | 101 964 | 135 000 | ||
– | Eurocopter Alouette III | turbínový / turbine | 1974-1979 | 215 257 | 285 000 | |
Eurocopter AS 332 L, Super Puma | turbínový / turbine | 1992-2004 | 5 287 009 | 7 000 000 | ||
Eurocopter AS 350 B3, Ecureuil/A-Star | turbínový / turbine | 2008-2012 | 1 638 278 | 2 169 080 | ||
Eurocopter AS 355 NP, Ecureuil II/TwinStar | turbínový / turbine | 2007-2010 | 2 252 636 | 2 982 490 | ||
Eurocopter AS 365 N3, Dauphin II | turbínový / turbine | 2007-2008 | 5 664 653 | 7 500 000 | ||
Eurocopter BK 117 C1 | turbínový / turbine | 1986-2002 | 2 861 963 | 3 789 239 | ||
Eurocopter Bo 105-LS | turbínový / turbine | 1984-1987 | 868 580 | 1 150 000 | ||
Eurocopter EC 120 B, Colibri | turbínový / turbine | 2008-2012 | 1 623 867 | 2 150 000 | ||
Eurocopter EC 130 B4 | turbínový / turbine | 2008-2009 | 2 416 918 | 3 200 000 | ||
Eurocopter EC 135 P2+, VIP | turbínový / turbine | 2007-2008 | 3 115 559 | 4 125 000 | ||
– | Eurocopter EC 145 | turbínový / turbine | 2006-2008 | 5 173 716 | 6 850 000 | |
Eurocopter EC 155, Dauphin II | turbínový / turbine | 2000-2007 | 6 614 502 | 8 757 600 | ||
Eurocopter SA 315 B, Lama | turbínový / turbine | 1979-1982 | 563 157 | 745 620 | ||
– | Eurocopter SA 330 L, Puma | turbínový / turbine | 1973-1978 | 1 888 218 | 2 500 000 | |
– | Eurocopter SA 341 G, Gazelle | turbínový / turbine | 1974-1976 | 460 763 | 610 050 | |
– | Eurocopter SA 342 J, Gazelle | turbínový / turbine | 1978-1980 | 489 426 | 648 000 |
Schweizer / Hughes / McDonnell Douglas
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Hughes 269C (Schweizer 269C) | piestový / piston | 1995-1997 | 127 991 | 169 460 | ||
Hughes 300C, CBi (Schweizer 300C, CBi) | piestový / piston | 1989-2005 | 147 281 | 195 000 | ||
Hughes 369 D | turbínový / turbine | 1981-1987 | 527 946 | 699 000 | ||
Hughes 500 E | turbínový / turbine | 1983-1989 | 1 435 045 | 1 900 000 | ||
McDonnell Douglas MD-500 E | turbínový / turbine | 2008-2011 | 1 396 526 | 1 849 000 | ||
McDonnell Douglas MD-520 N | turbínový / turbine | 2007-2008 | 830 816 | 1 100 000 | ||
McDonnell Douglas MD-530 F | turbínový / turbine | 2009-2011 | 1 506 798 | 1 995 000 | ||
McDonnell Douglas MD-600 N (Notar) | turbínový / turbine | 1997-2001 | 1 774 924 | 2 350 000 | ||
McDonnell Douglas MD-902 | turbínový / turbine | 2008-2010 | 3 773 036 | 4 995 500 |
Mil
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Mil MI-2 | turbínový / turbine | 1982-1989 | 74 773 | 99 000 | ||
Mil MI-8 AMT, SAR, VIP, Cargo/Freighter | turbínový / turbine | 1989-2013 | 10 951 662 | 14 500 000 | ||
Mil MI-17 (SAR, Firefighter) | turbínový / turbine | 2010-2011 | 6 174 471 | 8 175 000 |
Robinson
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Robinson R-22 Beta II | piestový / piston | 2002-2012 | 91 873 | 121 640 | ||
Robinson R-44 Raven II | piestový / piston | 2008-2012 | 256 042 | 339 000 | ||
Robinson R-66 | turbínový / turbine | 2011-2014 | 728 852 | 965 000 |
Sikorsky
fotka vrtuľníka | relatívny objem predaja | výrobca a typ vrtuľníka | motor / engine | rok výroby / YOM | cena vrtuľníka EUR |
cena vrtuľníka USD |
Sikorsky S-76C++, VIP | turbínový / turbine | 1997-2007 | 8 081 571 | 10 700 000 |
Poznámky
Ceny uvedené v tejto analýze / predikcii sú orientačné. Vycházdajú z cien realizovaných predajov v rokoch 2010 – 2013, z cien deklarovaných predajcami lietaných vrtuľníkov a z cenníkových cien nových vrtuľníkov.
Ceny závisia od pohybu kurzu mien, hlavne EUR/USD, EUR/GBP a EUR/CHF. Do úvahy sme brali priemerný kurz za obdobie január-november 2013: 1,324 USD/EUR, 0,851 GBP/EUR a 1,231 CHF/EUR.
Ceny používaných (lietaných) vrtuľníkov závisia od aktuálneho dopytu a ponuky, a preto uvádzame cenové rozpätie. Cena závisí od počtu nalietaných hodín vrtuľníka (TT – total time), životnosti a cyklov jednotlivých dielov, výbavy vrtuľníka a roku výroby (YOM – year of made). Nákup vrtuľníka si vyžaduje technickú inšpekciu, ktorá potvrdí technický stav vrtuľníka a potvrdí cenu, prípadne odporučí začať vyjednávanie o cenách.
Ak v tabuľke uvádzame ceny pre rok 2014, dôvod je ten, že dodacia lehota nových vrtuľníkov sa pohybuje od 1 do 12 mesiacov (v závislosti od konkrétneho vrtuľníka), takže už dnes si za pevnú cenu môžete kúpiť vrtuľník, ktorý bude vyrobený až v roku 2014.
Okrem obstarávacích nákladov na vrtuľník je potrebné počítať aj s ďalšími nákladmi, z ktorých najvýznamnejšie položky tvoria prevádzkové náklady, náklady na palivo, pilota, údržbu a náhradné diely na vrtuľník.
Prediction of helicopter prices for the year 2014. Contains helicopter prices of most wanted helicopter types from manufacturers: Agusta, Bell, Enstrom, Eurocopter, Hughes, McDonnell Douglas, Mil, Robinson and Sikorsky.