AIR – TRANSPORT EUROPE – história

História

  • Firma AIR-TRANSPORT EUROPE, spol. s r. o. Poprad so sídlom v Poprade vznikla 5. 4. 1991. IČO: 00697516.
  • Firma začala prevádzkovať vrtuľník SA 316B Alouette III. OK-FIT určený pre LZS v oblasti Tatier.
  • Počas pôsobenia v Broumově v máji 1991 posádky LO-101 Slov-airu prešli do firmy ATE s vrtuľníkom Mi-8 OK-EXR (Broumov). Ďalej si firma prenajala z Ukrajiny Mi-8 OK-YZO (ex CCCP-22465). Tá priletela 10. júna 1991 a hneď začala približovať drevo v Adršpachu.
  • Letecký závod 01 SLOV-AIRu sa pretransformoval na Air Express, ktorý mal vo svojom inventári od jesene 1991 do jari 1992 22 kusov Mi-2 a 4 kusy Mi-8, ale bez posádok. (L+K 17/92). Dva vrtuľníky Mi-8 OK-DXN (Žilina) a Mi-8P OK-EXR (Broumov) boli predané do Juhoslávie, kde boli čoskoro zostrelené. Mi-8P OK-ZXP (Vysoké Tatry) a Mi-8 OK-DXO (Chrudim) odkúpila firma ATE.
  • 7. 2. 1992 až 9. 2. 1992 prebiehali výsadky s Mi-8 OK-YZO. (L+K 7/92)
  • V dňoch 17. – 21. 2. 1992 v 51. vrp v Prostějově prebiehala teoretická príprava na Mi-8MTV (Mi-17).
  • V marci 1992 bol zakúpený vrtuľník AS 355 F OK-MIQ. Od 21.4.1992 slúži na stanici LZS v Košiciach. (L+K 13/92)
  • Neskôr prišla Mi-8 OK-MIN.

Po roku 1993

  • V roku 1993 zostávajúce posádky LO 101 Slov-airu odišli do firmy ATE.
  • Do Popradu po podpise zmluvy 2. 2. 1993 prišiel druhý Ecureuil AS 355 F2 OK-WIQ (ex SE-JET). Pozdejšie bol predaný firme Delta system – Air.
  • Po rozdelení republiky 7. 4. 1993 vznikla ako dcérska spoločnosť ATE spoločnosť HELI TRANSPORT, s. r. o. v Mladej Boleslavi.
  • Od 21. 8. 1994 sa firma premenovala na AIR – TRANSPORT EUROPE, spol. s r. o.
  • Prenájom Mi-26T RA-06111 v novembri 1994 pre SMP na Skalnatom Plese a na Chopku. L+K 26/95
  • Neskôr prišiel AS 355 N OM-OTO a Mi-8T OM-EVA.
  • Stanice LZS Poprad, Košice, Banská Bystrica, Bratislava.
  • Prevádzkovateľ štyroch z piatich stredísk LZS na Slovensku, popradská firma Air Transport Europe s.r.o. (ATE), doviezol v rámci modernizácie svojho vrtuľníkového parku v marci 2003 na Slovensko prvý stroj typu Agusta A109. Ide o špecializovanú verziu K2, ktorú taliansky výrobca vyvinul v spolupráci so švajčiarskou leteckou záchrannou službou REGA na záchranné lety. Vrtuľník výrobného čísla 10012 pôvodne lietal u REGA (od mája 1995) s registračnou značkou HB-XWL). V slovenskom registri je zapísaný ako OM-ATE a po dokončení výcviku personálu bude tento vrtuľník lietať v stredisku LZS Krištof 03 v Poprade. Na základe dohody medzi REGA a ATE prevezme slovenský prevádzkovateľ ďalšie 4 vrtuľníky A109K2 (dva ešte v roku 2003, ďalšie dva v roku 2004).
  • Spoločnosť zaisťovala LZS v Žiline od 1. 10. 2004 do 31. 12. 2005.

Nové vrtuľníky Agusta

POPRAD 26. februára 2004 – Air Transport Europe (ATE) Poprad dnes predstavila tri nové vrtuľníky Agusta A109K2 upravené pre záchranné lety, ktoré dostali mená Tatiana, Marta a Andrea. Prvé dva vrtuľníky pôsobia na Slovensku už od júna 2003 v Poprade, resp. od augusta v Košiciach. Tretí vrtuľník Agusta A109K2 priletel do Popradu 19. januára 2004. Tretí vrtuľník poputuje po skúškach a zácviku posádky do Bratislavy. Do konca roka by mali pribudnúť ešte dva vrtuľníky. Jeden z nich presunú do Banskej Bystrice, piaty bude záložný.
Tretí vrtuľník typu Agusta A109K2 bol od 1. apríla 2004 zaradený do prevádzky aj v Stredisku leteckej záchrannej služby Krištof 11 v Bratislave.
Pred tohtoročnou zimnou sezónou si môžu návštevníci hôr, ale aj ostatní záujemcovia kúpiť Kartu darcu v hodnote 200 Sk. Držiteľ karty má nárok na bezplatnú službu LZS alebo Horskej záchrannej služby pri náhlom zhoršení zdravia alebo pri úraze, aj keď takýto zásah nebol indikovaný zdravotnou službou, ako aj na prevoz vrtuľníkom do najbližšieho vhodného zariadenia pod dohľadom lekára, ak si to bude vyžadovať zdravotný stav. Od augusta 2003, keď LZS ATE v spolupráci s HZS zaviedla Kartu darcu si ju kúpilo 799 záujemcov.

Zásahy v letnej sezóne 2004

Počas letnej sezóny, od júna do októbra 2004, zasahovala Letecká záchranná služba Air Transport Europe v 281 prípadoch na celom Slovensku. Najviac zásahov (135 letov) uskutočnilo stredisko v Poprade, pod ktoré patria Slovenský raj, Západné a Vysoké Tatry. Počas leta nalietali záchranári 351 letových hodín. Počet zásahov kopíroval návštevnosť, ktorá bola nižšia ako v minulých rokoch, uviedol hovorca LZS ATE Pavol Svetoň.

Likvidácia škôd v Tatrách

Spoločnosť ATE sa rozhodla poskytnúť leteckú techniku na likvidáciu škôd v Tatrách. „Nie je nám ľahostajné, čo sa tu stalo a takýmto spôsobom chceme prispieť k obnove Tatier,“ uviedol M. Hoholík. Už krátko po víchrici poskytla firma ATE Štátnym lesom bezplatne vrtuľník na obhliadku a zmapovanie kalamitou postihnutého lesa. Letecké práce v hodnote 5 mil. Sk budú robiť na základe požiadaviek Štátnych lesov a Správy TANAP-u. Vrtuľníky môžu robiť postreky, ťažbu dreva, mapovanie terénu a uvoľňovanie ciest všade tam, kde sa iná technika nemôže dostať. ATE má k dispozícii tri vrtuľníky Agusta 109 K2, jeden vrtuľník Mi-8, štyri vrtuľníky Mi-2 a jeden vrtuľník Kanja. Letecká záchranná služba nebude počas týchto prác žiadnym spôsobom obmedzená.
Vysoké Tatry 21. decembra 2004 – S leteckou ťažbou kalamitného dreva v oblasti Studeného potoka s vysokým stupňom ochrany prírody začali 21. decembra Štátne lesy TANAPu. Vrtuľník Mi-8 spoločnosti Air Transport Europe (ATE) z Popradu sa iba pred dvoma dňami vrátil zo zahraničia.
V pondelok absolvovali pracovníci Štátnych lesov TANAPu špeciálne školenie súvisiace s ťažbou dreva pomocou vrtuľníka. Spoločnosť ATE ponúkla bezplatnú leteckú pomoc pri likvidácii následkov kalamity vo Vysokých Tatrách v objeme 5 miliónov korún.
Práce budú realizovať v súčinnosti so ŠL TANAPu, ktorých riaditeľ Peter Liška informoval novinárov, že vrtuľník využijú na odstraňovanie vyvrátených a polámaných stromov z koryta Studeného potoka ešte pred príchodom silnejších mrazov.
Ťažké kmene museli na letecký transport najprv pripraviť, zabezpečiť špeciálnymi úchytkami. Riaditeľ zdôraznil, že Studený potok je najväčším zberačom vody počas jarného topenia snehu vo vysokohorskom prostredí Tatier. Upozornil na existujúce riziko, že popadané stromy by mohli upchať mosty na Ceste slobody a na trati Tatranskej elektrickej železnice.
Ak by voda strhla mosty, mohla by následne zaplaviť Starú Lesnú, podtatranskú obec v okrese Kežmarok.

Štvrtá Agusta A109K2

Štvrtá Agusta A109K2 priletela na popradské letisko zo Švajčiarska pred Vianocami. Po nevyhnutných technických zásahoch absolvovala v januári imatrikulačný let a v súčasnosti finišuje preškolenie pilotov a technického personálu.
Vrtuľníky Leteckej záchrannej služby ATE nalietali v strediskách Poprad, Bratislava, Košice a Banská Bystrica 752 letových hodín pri 582 zásahoch. Najvyťaženejším strediskom je Poprad, kde vykonali najviac zásahov a nalietali najviac letových hodín.
Na popradskom letisku sa 5. februára 2005 zdokonaľovali tímy Leteckej záchrannej služby. Traja lekári z Banskej Bystrice a sedem záchranárov precvičovali technickú časť leteckých zásahov – let v podvese, prácu s palubným navijakom či záchranným vakom.
11. februára 2005 sa popradský primátor Anton Danko stal krstným otcom nového vrtuľníka Agusta A109 K2 Leteckej záchrannej služby Air Transport Europe (LZS ATE) Poprad. Krstný otec vybral novému vrtuľníku meno Lara.
V poradí štvrtý vrtuľník LZS ATE bude slúžiť v Banskej Bystrici, kde nahradí stroj poľskej výroby Kanja. Základňu bude mať na letisku v Sliači. „Doteraz sa nám nepodarilo nájsť zhodu s vedením banskobystrickej nemocnice a postaviť v areáli hangár pre vrtuľník,“ zdôvodnil tento krok riaditeľ ATE Milan Hoholík.
Vrtuľník Agusta musí byť podľa neho umiestnený v hangári, pretože má množstvo elektronického vybavenia. Na zásahy bude nasadený už na budúci týždeň. Vrtuľník Kanja zostane ako záložný stroj. ATE zároveň vylúčila z leteckej záchrannej služby stroje Mi-2. V lete príde na Slovensko aj piaty vrtuľník Agusta A109 K2. Meno by mu mali vybrať novinári.

Pozemná záchrana

Spoločnosť Air Transport Europe, s.r.o. Poprad, ktorá je na Slovensku známa najmä v oblasti poskytovania leteckej záchrannej služby, chce vstúpiť aj na trh pozemnej záchrany. „Požiadali sme o licenciu na ambulanciu rýchlej lekárskej pomoci a mobilnej intenzívnej jednotky,“ uviedol pre SITA riaditeľ ATE Milan Hoholík.
Spoločnosť už kúpila prvú sanitku Mercedes v hodnote 5 mil. korún. Sanitka je vybavená špičkovou technikou a môže slúžiť ako mobilná intenzívna jednotka. „Ďalšie štyri máme nakontrahované,“ doplnil M. Hoholík. Spoločnosť Air Transport Europe sa chce uchádzať o šesť až sedem staníc v rámci siete záchrannej zdravotnej služby.
Lokality, o ktoré má ATE záujem, M. Hoholík zatiaľ nezverejnil. Potvrdil však, že firma má záujem pôsobiť hlavne v regiónoch, kde už vykonáva leteckú záchrannú službu, ktorú chce doplniť o pozemnú záchranu. „Máme personál, máme potrebné technické vybavenie a máme aj priestory,“ doplnil M. Hoholík.
V súčasnosti všetko záleží na tom, či spoločnosť získa licenciu na poskytovanie týchto služieb.

Začiatok sezóny

Po štvormesačnej prestávke, ktorú zapríčinila dlhotrvajúca zima, začala 2. mája 2005 popradská firma Air Transport Europe (ATE) ťažiť drevo z ťažko prístupných lesných porastov vo Vysokých Tatrách, ktoré zničila minuloročná víchrica. Posádka vrtuľníka Mi-8 za asistencie pracovníkov Štátnych lesov Tatranského národného parku ťaží drevo z okolia koryta Studeného potoka nad Tatranskou Lesnou. Vyťažené kmene stromov ukladá na skládku neďaleko Starej Lesnej, informoval SITA hovorca ATE Pavol Svetoň.
Vrtuľník Mi-8 OM-EVA 15. 6. 2005 ráno vyviezol na Zbojnícku chatu vo Vysokých Tatrách zásoby potravín a sklenené tabule na zasklenie letnej terasy. Na spiatočnej ceste zniesol na Hrebienok komunálny odpad. Služby ATE využili dnes aj Štátne lesy TANAPu. Vrtuľník Mi-8 vyviezol do Mengusovskej doliny materiál na opravu dvoch zimou zničených mostíkov na turistickom chodníku z Popradského plesa na Rysy a na opravu mostíka ponad Ľadový potok v doline Zlomísk. Chodníky budú opravené v priebehu nasledujúcich dvoch dní. Celú prácu vrtuľník urobil v priebehu 4 hodín.
AS 355 N bol už raz v majetku firmy ATE Poprad, bol potom predaný SP-TKM a znovu v Poľsku kúpený. Teraz má OM-ATH. Slúži v LZZS Košice (2006), ale je využívaný aj ako záložný aj na práce pri kontrole prenosových energetických sietí.

Lietanie v noci a nočné videnie

Posádky Leteckej záchrannej zdravotnej služby ATE začali 15. 1. 2007 v neskorých večerných hodinách, pod vedením švajčiarskeho leteckého inštruktora, špeciálny zdokonaľovací letecký výcvik s pomocou nočného videnia. Uskutočnili niekoľko letov v úplnej tme na Zbojnícku chatu vo Vysokých Tatrách do výšky 1957 metrov nad morom a do okolia Slovenského raja.
LZZS ATE je prvou civilnou leteckou spoločnosťou na Slovensku a po Švajčiarsku, Nemecku a Rakúsku štvrtou v Európe a prvou v krajinách V4, ktorá začala na sklonku roka 2005 používať špeciálne okuliare, ktoré umožňujú záchranné lety v nočných hodinách. Doteraz ich posádky využívali len pri nočných prevozoch pacientov medzi nemocnicami.
Po základnom výcviku, ktorý posádky absolvovali na začiatku roka 2006, v priebehu minulého roka nalietali v noci viac ako 120 letových hodín, čo je jedna sedmina z celkového počtu nalietaných hodín v roku 2006. Po absolvovaní zdokonaľovacieho tréningu, ktorý bude prebiehať počas celého tohto roku, posádky LZZS ATE budú môcť absolvovať najnáročnejšie nočné záchranné lety v horskom teréne priamo vo Vysokých a v Nízkych Tatrách, ale aj v iných náročných terénoch na celom Slovensku. Piloti vrtuľníkov LZZS ATE pri nočných letoch používajú špeciálne NVG okuliare (Night Vision Gogles) podobajúce sa na divadelný ďalekohľad, ktoré sú pripevnené na prilbe.
Umožňujú im vidieť terénne prekážky, ktoré by za normálnych nevideli. Vidia lesy, lúky, neosvetlené domy ale aj veľmi vzdialené svetelné body. Napríklad vidia svetlo baterky zo vzdialenosti 10 km, blikajúce svetlá sanitky až na vzdialenosť 20- 30 km a signálne svetlo umiestnené na TV stožiari vo vzdialenosti 100 km. Dnešný nočný let na Zbojnícku chatu bol pokojný a bez akýchkoľvek problémov. Piloti Viliam Krivák a Andrej Kohút vo vrtuľníku AGUSTA A109K2 sa bez väčších ťažkostí precízne orientovali v zložitom horskom teréne vo Veľkej Studenej doline. Pod Zbojníckou chatou vysadili lekára Henryka Zajaca a uskutočnili niekoľko cvičných pristátí.
Po lete v úplnej tme až tesne nad zemou rozsvietili reflektory, ktoré im pomohli pristáť na zasneženom horskom heliporte. Let do tmy odštartoval novú kapitolu v dejinách leteckej záchrannej služby. Nočné záchranné lety dajú novú šancu všetkým, ktorí budú pomoc v núdzi najviac potrebovať. Doplňujúce informácie LZZS ATE má svoje záchranné stanice prakticky na celom území Slovenska. V tomto čase prevádzkuje stanice na základe licencie udelenej Ministerstvom zdravotníctva v Poprade, Bratislave, Nitre, Banskej Bystrici a v Košiciach. V strediskách pracuje 21 lekárov špecialistov a 15 záchranárov. Záchranársky tím je stabilizovaný a pravidelne preškoľovaný.
V súčasnosti posádky lietajú na 5 vrtuľníkoch AGUSTA A109K2 a na jednom vrtuľníku Ecureulil AS 355 N. Vrtuľníky LZZS boli v roku 2006 vybavené najmodernejšími zdravotníckymi prístrojmi slúžiacimi na urgentnú medicínu a ďalším špeciálnym vybavením určeným na vyslobodenie a transport pacientov najmä z terénov, kde nie je možné pristáť a nočným videním. Počas roka 2006 vykonala viac ako 570 priamych záchranných akcii a prevozov pacientov z nemocníc na špecializované pracoviská . Posádky nalietali viac ako 750 letových hodín. V porovnaní s rokom 2005 mala o vyše 70 zásahov viac. Autor: Pavol Svetoň

Zdroje

L+K 7, 14/92, 6, 20/94, 23, 26/96, 18, 22, 24/97

Nehody

Dátum Vrtuľník Posádka Miesto nehody Pravdepodobná príčina nehody
16.9.1991 Mi-8 OK-YZO Kulhavý, Kohút, ? Kežmarok Odhodenie kontajneru počas vápnenia.
24.7.1992 Mi-8 OK-ZXP Rákos, ?, ? Krkonoše Na skládke pri ukladaní klád sa jedna kláda odmrštila na stranu a usmrtila horára Povolného.
? Mi-8 OK-? Rákos, Sokol, ? Krkonoše Poškodené sekcie listov rotora o vrchol smreka. Snaha sklesať tak, aby lano podvesu dosiahlo ku kládi.
5.5.1997 SA 316B Alouette III. Hoholík, Michalko, Hubová, ? Zbojnícka chata, Vysoké Tatry Spálenie turbíny s následným núdzovým pristátím do terénu.
jún1999 AS 355N OM-OTO Žiliak, Hoholík Závod VW, Devínska Nová Ves Odhodenie bremena počas stavebno-montážnej práce.

Fotogaléria

Mi-8 OK-YZO (Nataša), AIR TRANSPORT EUROPE, s.r.o. (Uverejnené s láskavým súhlasom p. Václava Kudelu, L+K 23/96)Mi-8 OM-DXO (Chrudim), AIR TRANSPORT EUROPE, s.r.o. (Uverejnené s láskavým súhlasom p. Václava Kudelu, L+K 23/96)Február 1992. Foto Martin Vavroš.Február 1992. Foto Martin Vavroš.Február 1992. Foto Martin Vavroš.Február 1992. Foto Martin Vavroš.AS 355F OM-MIQ, ATE (L+K 18/97)AS 355F firmy ATE z PopraduJaroslav Žiliak a Josef Hrabáček. Mi-8 OK-MYN. (Uverejnené s láskavým súhlasom p. Rákosa). Neskôr prišla Mi-8 OK-MIN.Bell 407 OM-ZSS, cn 53135 LZTT 1998Mil Mi-8T OM-EVA, c/n 98417157 LZTT JUN99Eurocopter AS-355N OM-OTO, cn 5113 Mengusovská dolina, VT, 18SEP99AS 355N OM-OTO na letisku Poprad 28. januára 2002.Foto Juraj Rokfalusy.Foto Juraj Rokfalusy.ATE 18.4.2003. Foto Oto Chudý.ATE 24.4.2003. Foto Oto Chudý.Mi-8 OM-EVA na Chopku v roku 2004. Foto Karol Havlík.Mi-8 OM-EVA v Bratislave. Foto Karol Havlík. Vrtuľník Mi-2 OM-OIU 4. 12. 2004. Foto Martin Vavroš.Vrtuľník Mi-8 OM-EVA. Foto Pavol Svetoň.AS 355 N. Foto Pavol Svetoň.AS 355 N. Foto Pavol Svetoň.Noktovízor - nočné videnie. Foto Pavol Svetoň.Noktovízor - nočné videnie. Foto Pavol Svetoň.Noktovízor - nočné videnie. Foto Pavol Svetoň.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥