Autor: Jakub Lubellan
ÖAMTC
Der Österreichische Automobil-, Motorrad- und Touring Club (ÖAMTC) je rakúska firma poskytujúca rôzne asistenčné služby. Sú pripravení pomôcť ľuďom v núdzi, cestujúcim na cestách a diaľniciach, ale aj mimo nich – vo dne i v noci.
Medzi asistenčné služby, ktoré ÖAMTC poskytuje, patrí aj letecká záchranná služba. Tá vznikla v roku 1983 založením prvého strediska v Innsbrucku pod volacím znakom Christophorus 1.
Dnes firma ÖAMTC prevádzkuje 17 stredísk systematicky rozmiestnených po celom Rakúsku, z toho jedno sa špecializuje len na sekundárne medzinemocničné lety. Je to stredisko Intensivtransporthubschrauber (ITH).
18. stredisko vzniklo v spolupráci s nemeckou firmou ADAC. Základňa Christophorus Europa 3 sa nachádza v meste Suben, čo je na hranici s Nemeckom. Zaujímavé na tomto stredisku je, že vrtuľník zasahuje v obidvoch štátoch.
Vrtuľníky ÖAMTC – Eurocopter EC 135
Vo všetkých strediskách sa používajú vrtuľníky typu Eurocopter EC 135. Ide o ľahký dvojmotorový vrtuľník s dvoma výkonnými motormi Arrius, 4 listovým hlavným a 10 listovým chvostovým rotorom, ktorý je ukrytý v karosérii. Tým sa zvyšuje bezpečnosť pri práci okolo vrtuľníka.
Do vrtuľníka Eurocopter EC 135 sa pohodlne zmestia traja členovia záchranného týmu, pilot a jeden ležiaci pacient. Okrem štandardných prístrojov potrebných pre lety VFR (Visual Flight Rules – pravidlá lietania za vidu) má aj EURONAV MovingMapSystem, systém GPS, zabudovaný mobilný telefón a ďalšie špičkové zariadenia.
Viac informácii nájdete na stránke www.oeamtc.at/flugrettung.
Technické údaje
Počet stredísk ÖAMTC: | 18 |
Typ vrtuľníkov: | Eurocopter EC 135 |
Dĺžka vrtuľníka: | 12,10 m |
Výška vrtuľníka: | 3,62 m |
Maximálna vzletová hmotnosť: | 2.835 kg |
Maximálna rýchlosť: | 287 km/h |
Cestovná rýchlosť: | 260 km/h |
Maximálny dolet: | 750 km |
Maximálna doba letu: | 3,5 hodiny |
Možnosť nasadenia: | deň/noc |
Fotogaléria
Autor fotografií: Jakub Lubellan
Prima clanok, vdaka. Tento vrtulnik patri k mojim oblubenym, osobne ho mam radsej ako vevericku, ale to je asi vec osobneho vkusu. Dufam, ze ho nikdy nebudem potrebovat. Celkom by ma zaujimalo, ako to maju zariadene s platbou za pouzitie. Hradi to plne poistovna ? Obcanom „A“ asi ano, ale my by sme si to asi museli doplatit, vsak?
Niečo neskutočné, tento vrtuľník som videl v akcii v Rakúsku, ale konečne mám možnosť nahliadnuť aj dovnútra.
Nemáte náhodou aj fotky nejakých „Medicopterov“?
Urcite áno, treba len vydrzat v buducnosti planujem clanok aj o Eurocopteri Bk-117 a specialne aj o serialy Medicopter117.